onsdag den 16. april 2014

DIY køkkenhåndklæde

Som lovet en lille nem DIY på et sødt lille køkkenhåndklæde i forårsfarver. Jeg har valgt at strikke lidt løst så håndklædet ikke virker for hårdt og stift og samtidig tørrer lettere.


 Du skal bruge:
  • 2 nøgler bomuldsgarn (p 3½-4) i hvid og en sjov farve - jeg valgte en abrikosfarve som er lidt svær at fotografere. Jeg brugte Stof og Stils nye øko garn.
  • 1 sæt pinde str. 4.
  • Målebånd
  • Stoppenål 
Slå 60 masker op i hvid og strik ret indtil arbejdet måler ca. 25 cm. Skift til det farvede garn og fortsæt indtil hele håndklædet måler ca. 40 cm. Luk af. Det færdige mål er 40 x 32 cm.

Hanken kan laves på forskellige måder. Jeg fortrækker enten at hækle eller strikke den. Her er den strikket.

Strikket rund hank (ser lidt spøjst ud de første par pinde):
Slå 4 masker op i hvid på p. 4.
1. pind: Strik *1 ret, strik den næste som vrang med lad garnet ligge løst hen over masken*. Gentag fra * til * en gang til og vend arbejdet.
Gentag dette indtil arbejdet er så langt som man ønsker. Denne teknik giver en hank der er ens på begge sider. Jeg har valgt at placere hanken i hjørnet men den kan også placeres i midten.

Her er det færdige resultat:


Hvis du bruger min DIY så link til min side :) tak

Ingen kommentarer:

Send en kommentar